-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14565 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا مردي كه زن خود را سه بار طلاق داده است اگر بخواهد مجدداً با او ازدواج كند، زن بايد پيش از ازدواج با شوهر قبلي خود با مرد ديگري ازدواج كند؟
عالمان اسلام به پيروي از قرآن مجيد بر اين امر اتّفاق نظر دارند كه اگر مردي همسر خويش را با شرايط مخصوص سه بار طلاق داد، در صورتي مي تواند مجدداً با او ازدواج كند، كه آن زن با مرد ديگري ازدواج كند; اگر او زن را با رضايت خاطر طلاق دهد، طرفين مي توانند براي بار چهارم با هم ازدواج كنند و در غير اين صورت، آن زن بر شوهر اوّل خود حرام است.
فلسفه اين شرط معلوم است: اسلام با اين كار خواسته است از بالا رفتن آمار طلاق بكاهد و از اينكه زن و مرد، طلاق را بازيچه خود قرار دهند و هر موقع خواستند ازدواج كنند و يا از هم جدا شوند، جلوگيري كند; زيرا:
اوّلا: هنگامي كه مرد تصميم به طلاق سوم مي گيرد، اگر به موضوع «محلّل» توجّه كند و بداند كه ازدواج چهارم منوط به ازدواج زن او با شخص ديگري و طلاق گرفتن از اوست، ممكن است از طلاق دادن همسر خود منصرف شود. تصميم زن و مرد به طلاق معمولا با اميد و برگشت همراه است و اين اميد در طلاق سوم به كلّي منتفي است; چون هيچ مقامي نمي تواند شخص دوم(محلّل) را مجبور به طلاق كند. چه بسا طرفين چنان با يكديگر توافق پيدا كنند كه مايل به ادامه زندگي باشند. اين انديشه كه شايد مردم دوم زن را طلاق ندهد در بسياري افراد مؤثّر مي افتد و آنان را از تصميم به طلاق باز مي دارد.
ثانياً: لزوم وجود محللّ در ازدواج چهارم چه بسا حسادت و به تعبير صحيح تر عواطف و غيرت و شهامت مردم را تحريك كند و او را از طلاق دادن همسر خود منصرف سازد; زيرا غيرت و عاطفه خاصّ زناشويي مانع مي شود كه زني كه مدّتي با شوهر خود به سر برده حتّي پس از طلاق و از طريق مشروع در اختيار ديگران قرار گيرد. اسام با پيش كشيدن مسئله «محلّل» در ازدواج مجدّد، خواسته است عواطف مردان را به نفع زنان و براي بقاي زندگي زناشويي تحريك كند و از طريق صحيح و معقول از افزايش آمار طلاق جلوگيري كند.
در پايان بايد اين نكته را نيز تذكّر داد كه گاه ازدواج با شخص ديگر تمايلات زن به شوهر اوّل را تشديد مي كند; زيرا گاهي ازدواج دوّم مطابق ميل زنان صورت نمي گيرد و آسايش موجود در خانه شوهر اوّل در خانه شوهر دوم فراهم نمي شود. چه بسا عواطف و اخلاق شوهر اوّل در نظر زن برتر جلوه كند و در نتيجه انقلابي روحي به ارزش زندگي از دست رفته خود پي ببرد و با حسرت و ندامت تصميم بگيد كه اگر ورق برگردد و بار ديگر با شوهر اوّل خود ازدواج كند، تا آن جا كه ممكن است محيط زندگي را گرم و روشن نگاه دارد و به ناسازگاري خود در پرتو صبر و استقامت خاتمه دهد.

(بخش پاسخ به سؤالات )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.